|
|
|
|
De multă vreme m-a tentat ideea de a scrie cât mai documentat şi metodic despre elementele precursoare ale ştiinţei homeopatice de astăzi. Pentru că marile descoperiri, ca şi marile fluvii, nu apar niciodată ca atare, fără a exista nişte firişoare din care să se dezvolte. Întâmplarea a făcut să dau peste o lucrare excelentă, a unui homeopat celebru, Dr.E.R. Dudgeon, din Anglia, care cunoşteam că s-a evidenţiat prin unele îndrăzneli criticate de contemporanii săi, dar care şi-a dorit ca homeopatia pe care a practicat-o să fie o ştiinţă cât mai exactă, urcând adeseori fără nicio prejudecată, la izvoare. Emite multe idei personale şi mai ales are un talent al punerii în balanţă a unor lucruri mărunte, bine disecate, dar care atârnă greu în argumentaţiile sale. Trebuie să se fi bucurat, nu numai de critici ci şi de multe aprecieri din partea celor care ascultau conferinţele sale captivante, pentru că efectiv te surprinde erudiţia sa şi construcţia migăloasă a tramei de informaţii, ca şi rezonanţa plăcută a frazelor sale. Iată, prezentăm o traducere (realizată de Dr.Daniela Căşăriu) a unei conferinţe cu o documentaţie elocventă, de mare densitate, care tratează despre principiul homeopatic în medicină, înainte de Hahnemann. Dr.Ioan Teleianu
|
|
|
Descoperirea marilor adevăruri, a legilor universale ale naturii – fapte importante care realizează revoluţii importante în arte şi în ştiinţe şi care exercită o influenţă puternică asupra destinelor omenirii – a fost prevestită întotdeauna de unele fapte mai mult sau mai puţin obscure; generaţiile care nu au reuşit să descopere aceste legi au manifestat o conştiinţă parţială a existenţei lor, iar instinctul lor a perceput că ei nu au reuşit să le descopere.
Anticul rege, căruia i s a explicat sistemul Ptolemeic al mişcării planetelor , în mod nerăbdator şi oarecum blasfemator, aşa cum a fost educat, a exlamat că, Creatorul era un cârpaci care a produs o adevărată confuzie şi că el (regele) ar fi aranjat mişcarea planetelor mult mai bine şi prin aceasta şi-a arătat aversiunea instinctivă pentru explicaţia oferită, iar convingerea lui a fost că el ar fi făcut mai bine universul. Filozoful SENECA a respins ideea mişcării oricărui corp ceresc şi el a prezis că va veni ziua când legile care au ghidat mişcarea cometelor se vor dovedi identice cu acelea care reglementează mişcarea planetelor – prezicere care a fost verificată multe secole mai târziu prin descoperirile lui NEWTON ; chiar şi agerul BACON a acceptat mişcarea excentrică şi neregulată a cometelor*.
Adesea, este citat un text al lui SENECA pentru a dovedi că anticii aveau o idee vagă despre existenţa unui mare continent dincolo de coloanele lui Hercule (strâmtoarea Gibraltar), care se credea că marchează marginile lumii ; şi se crede că însuşi CHRISTOPHOR COLUMBUS şi-a însuşit noţiunea marei sale descoperiri de la tradiţiile marinarilor islandezi pe care el i-a vizitat.
O bănuială despre legile gravitaţiei, a caror descoperiri le datorăm lui NEWTON, se observă în scrierile lui BACON.
« Dacă
există », spune el, « vreo forţă magnetică care
să acţioneze prin simpatie între globul terestru şi corpurile
grele, sau între aceea a Lunii şi a apei mărilor/oceanelor
(aşa cum este foarte probabil, datorită fluxurilor şi
refluxurilor specifice care au loc de 2 ori pe lună) sau între sfera
stelară şi planete, prin care ele sunt dirijate şi ridicate la
apogeul lor, toate acestea trebuie să funcţioneze la distanţe
foarte mari (Nov.Org.lib. II, 45). Multi anatomisti, inainte de HARVEY, au avut banuieli despre caracteristicile adevărate ale circulatiei sangelui ; unii chiar au dat interpretari remarcabile foarte aproape de adevărata circulatie sanguina, în special anatomistul REALDUS COLUMBUS, care a scris cu 20 de ani inainte de nasterea lui HARVEY.
Ca dovada eu voi cita ceea ce a spus el : « Sangele odata ce a intrat în ventricul drept din vena cava, nu mai poate sa se mai intoarca inapoi ; pentru ca valvele tricuspide sunt plasate în asa fel incat ele permit trecerea curentului sanguin şi apoi ele se opun în mod eficient intoarcerii lui. Sangele
continua sa inainteze de la ventriculul drept în vena arteriosa sau artera
pulmonara, odata ajuns acolo, el nu mai poate reveni în ventricul, pentru ca
se opun valvele sigmoide situate la radacinia vasului sanguin. Prin
urmare, sangele agitat şi amestecat cu aer în plamani – şi intr-un
anume fel el a capatat forţă sufletului - este transportat
prin arteria venosa sau vena pulmonara în ventriculul stang, de unde este
trimis în aorta, şi prin ramificatiile acestui vas sanguin el este
trimis în toate partile corpului omenesc ». Pana
aici explicatia este corecta ; dar în continuare explicatia lui COLUMBUS
a intrat intr-un labirint de confuzii care ne arata ca, conceptia lui despre
acest subiect nu era suficient de clara. De
asemenea, ANDREAS CAESALPINUS din Arezzo, care a scris cu 10 mai tarziu decat
COLUMBUS, a dat o explicatie similara a circulatiei sanguine. SHAKESPEARE
insusi a exprimat idea populara a circulatiei sanguine inainte de HARVEY. Astfel, el il pune pe Brutus sa-i spuna Portia-ei : « Tu
esti sotia mea legitima şi onorabila ; imi esti asa de draga precum
picaturile de sange care vizitează inima mea trista ». Apoi, el il pune pe Warwick sa apostrofeze corpul ucis al lui Gloucester : « Priveste, cum sangele i-a inundat a lui fata ! Rar am vazut o stafie asa de bine impartita, de culoare cenusie, slaba, nearsa şi fara sange, totul fiind scurs din inima ; cine, în conflictul cu moartea, mai are putere de atractie pentru ajutor impotriva dusmanului ; sangele şi inima se racesc şi niciodata nu se va mai intoarce ca sa imbujoreze şi sa infrumuseteze chipul. Dar,
uite, fata lui este neagra şi totusi este plina de sange ».
(HEN.V.Pt.II). Astfel
de anticipari frapante, desi exista, nu reduc de loc meritul lui
HARVEY, ci dovedesc ca ideea descoperirii lui nemuritoare a existat în
mintile oamenilor inainte de a fi exprimata de el cu atata precizie. Cu
multi ani inainte ca JAMES WATT sa descopere motorul sau cu
aburi, aburul a fost folosit pentru mişcarea masinilor. Meritul lui WATT a constat în
faptul ca el a perfectionat realizarile predecesorilor sai şi a
clarificat principiile adevărate prin care acest agent puternic poate fi
aplicat în mod eficient şi economic. Marele
profilactic al variolei, cu care este asociat pentru totdeauna numele
lui JENNER, a fost cunoscut pentru multi din intamplare, cu multi ani
mai inainte, insa JENNER a fost primul care s-a gandit sa-l urmareasca
la origine şi l-a folosit în mod artificial, pentru binele
omenirii ; un agent care anterior si-a exercitat actiunea lui benefica
pe un numar limitat de indivizi fara dorinta sau voia lor. As
putea sa dau mai multe exemple de acest fel, în care a existat mult timp
presentimentul unei mari descoperiri inainte ca ea sa fie enuntata în mod
clar ; totusi exemplele de mai sus vor fi suficiente ca sa ne faca sa
suspectam ca, daca legea vindecarii de care a fost legat numele lui
HAHNEMANN, este intr-adevăr o lege universala a naturii, atunci
unele indicii despre aceasta lege ar fi trebuit sa existe în scrierile
medicale, pe o perioada de aproape 3000 de ani. Si
chiar asa s-a şi intamplat ;* noi gasim vagi presimtiri ale acestui
principiu terapeutic general în scrierile marilor autoritati medicale din
aproape toate timpurile, iar în unele dintre ele sunt expuse în mod
clar ; noi gasim aluzii despre aceasta lege şi în medicina populara
şi casnica din toate timpurile şi din toate tarile. In
unele cazuri, legea vindecarii este pusa alaturi de alte legi terapeutice
false ; în alte cazuri, este reclamat un anumit caracter universal al
ei ; şi din nou vom detecta ca ea a fost deghizata în mod fantastic
sau a fost acoperita cu o frazeologie mistica şi obscura. In
una din lucrarile atribuite lui HIPPOCRATES, ma refer la tratatul
« On the Places în Man », autorul face importanta marturisire ca
desi regula generala a tratamentului este « contraria contrariis »,
regula opusa este valabila în unele cazuri, adica, legea similia
similibus curantur. Pentru a ilustra ultima afirmatie,
el spune ca aceleasi substante care produc stranguria, tusea, voma
şi diareea vor fi în stare sa vindece aceste boli. El
spune ca apa calda, daca este bauta excita voma, care se va opri uneori, daca
se indepartează cauza. Tratamentul
pe care el il recomanda pentru mania sinuciderii este o ilustrare
suplimentara a principiului homeopatic. El
spune « sa dai pacientului o inghititura realizata din radacina de
matraguna, intr-o doza mai mica decat doza care ar provoca nebunia ». Destul
de curios, în unele din opiniile lui patologice, acest autor a anticipat ceea
ce HAHNEMANN a studiat foarte mult, şi anume ca nu exista o boala
locala, iar atunci când o mica parte a corpului este în suferinta, ea se va
transmite intregului corp. Autorul
lucrarii De Morbis Popularibus, care se presupune ca este
marele HIPPOCRATES, prezinta urmatoarea formula homeopatica
« Dolor doloren solvit », echivalenta cu zicala populara ca o
durere vindeca pe alta. Acelasi
principiu este repetat în Aphorisms (§ II, 46) când se
spune : « Dintre doua dureri care se produc în acelasi timp, dar în
diferite parti ale corpului, cea mai puternica durere o diminuează pe
cealalta ». Pot
fi citate mai multe exemple din HIPPOCRATES pentru a prezenta cunostintele
partiale pe care el le-a avut despre aceasta lege naturala. El spune în Aphorisms:
« Stomacului rece/fara vigoare ii plac produsele reci ». In
aceeasi carte – Aphorisms (§ V. 17) el spune ca apa rece produce
convulsii, tetanus, asprime şi intepenire, iar în alt loc ca afuziunea
cu apa rece în tetanus va restabili caldura naturala (§ V, 21). Iar produsele reci cum sunt zapada
şi gheata produc hemoragii (§ V, 24) şi totusi apa rece se
utilizează pentru vindecarea hemoragiilor (§ V,23). In
cartea sa, De Internis Affectionibus, el spune ca, în timpul
verii, dupa o lunga plimbare, se produce hidropizia prin bautul în graba de
apa statatoare sau apa de ploaie şi cel mai bun remediu pentru pacient
este sa bea din aceeasi apa pentru ca aceasta mareste scaunele şi
cantitatea de urina. In
cartea sa, De Morbo Sacro, el spune despre
epilepsii : « Cele mai multe dintre ele sunt vindecabile prin
acelasi mijloace prin care ele au fost produse » (Adams's Hipp.
857). Epistola
lui DEMOCRITUS catre HIPPOCRATES, din colectia numita Epistles
of Hippocrates, contine un pasaj care recunoaste principiul homeopatic. Se
spune : «Spanzul/iarba nebunilor (hellebore) data celui
sanatos ii intuneca mintile, dar nu va fi la fel şi pentru cel
bolnav ». Nici
una dintre scolile antichitatii nu prezinta atat de multe asemanari cu
doctrina lui HAHNEMANN cum prezinta asa-numita scoala empirica. La aceasta scoala s-a insistat mult
pe observarea fenomenelor naturale, dar s-a refuzat teoretizarea lor şi
ne putem astepta sa gasim o anumita analogie între practica lor şi aceea
a lui HAHNEMANN. Scoala empirica a recunoscut
instituirea experimentelor pentru a dovedi puterea patogenetica a remediilor. Astfel, noi constatam ca
ERASISTRATOS din Julis (304 i.H.) scria despre actiunea otravurilor şi arata
importanta pe care el o da unor astfel de experimente. HERACLIDES din Tarentum a scris
un tratat despre efectele muscaturilor animalelor veninoase. Regele MITHRIDATES din Pontus
(124-64 i.H.) a experimentat otravurile animalelor şi plantelor pe el
insusi şi pe animale cu scopul de a dovedi efectele lor, iar un alt
diletant în medicina, regele ATTALOS PHILOMETER din Pergamos a
experimentat digitalis, hyoscyamus, veratrum, cucuta (hemlock),
etc. NICANDER
din Kolophon, * un poet şi un medic, a scris despre actiunea fiziologica
a unui mare numar de substante vegetale şi animale în 2 din poemele sale
intitulate Theriaca şi Alexipharmica. Printre alte lucruri, aceste
Materia Medicas poetice sau poeme patogenetice contin informatii despre
efectele a 7 specii de serpi, a 4 specii de paianjeni, multe specii de
scorpioni, diferite specii de gandaci, salamandre, broaste raioase ;
apoi, actiunea otravitoare a marul-lupului (aconite),
coriandrului (coriander), cucutei (hemlock), solanum,
maselaritei (henbane), opium, albului de plumb (white lead),
etc, etc. De asemenea, NICANDER recunoaste
principiul homeopatic ; el recomanda pentru efectele periculoase ale
muscaturii de vipera, ficat sau cap de reptila macerate în vin sau apa de
rau ; pentru otravirea produsa de broasca raioasa, numita rana nubeta,
el recomanda carne fiarta de broasca. Alt reprezentant al scolii empirice
a fost XENOCRATES din Aphhrodisias, care a trait cu multi ani inainte de
GALEN, a recomandat sangele de capra tanara ca cel mai bun remediu pentru
hemoptizie ; intr-adevăr el a anticipat izopatistul (produs
provenit din boala sau din organul afectat) modern de marca comerciala
HERMANN ; când el a scris o lucrare laudand calitatile terapeutice ale
secretiilor cum sunt bila, urina, sangele menstrual, etc, el a dat
peste principii similare. Echimoza, în special a ochilor, a
fost tratata prin aplicarea locala de sange de porumbel, astmul a fost tratat
cu plaman de vulpe uscat apoi pulverizat, afectiunile de ficat – cu ficat de lup,
bolile de splina – cu splina prajita de taur castrat, hidrofobia – cu saliva
de sub limba unui caine turbat, sau prin administrarea interna a ficatului
lui.* Alt empiric, VARRO, sfatuieste pe
cei muscati de vipera sa-si bea propria lor urina. Era o practica obisnuita sa aplici
maruntaiele unei vipere pe partea muscata, iar folosirea interna a theriac-ului,
care continea carne de vipera ca principal ingredient, şi care a fost
utilizat în acelasi scop. S-a crezut
în general ca otravurile de paianjeni, scorpioni, soparle,etc. erau cel mai
eficient antidotate de anumite parti ale corpului lor. Astfel, QUINTUS SERENUS spunea : « Quae nocuit serpens fertur
caput illius apte vulneribus jungi, sanat quae sauciat ipsa ». Iar CELSUS, care a trait dupa multi ani de la acea perioada la care eu ma refer acum, a spus (lib.V.c.27) : « Quidam
contritum cum vino bibunt; quidam eodam modo contritum super vulnus imponunt;
quidam, super prunam eo imposito, vulnus suffumigant, undique veste
circumdata, ne is fumus dilabatur ; tum carbonem ejus super vulnus
deligant ». Aceasta
credinta în puterea autocurativa a scorpionului este intretinuta, eu nu stiu
daca este corect asa, şi în zilele noastre, în multe tari*. Astfel de fapte şi convingeri
au dat nastere la proverbul « Venenum veneni est remedium »,
un principiu pe care şi l-a insusit şi autorul lui Hudibras
în zicala : « Deoarece ranile/chinurile sunt vindecate de
ranile/chinurile mai mari, atunci şi otravurile sunt antidotate prin ele
insele ». Exemplele prezentate mai sus din
autorii empirici se afla mai mult în domeniul izopatiei decat în
cel al homeopatiei, dar sunt suficiente pentru a arata existenta unui
instinct ca remediul trebuie sa acţioneze în acelasi sens cu agentul
morbid ; şi deoarece linia de demarcatie dintre homeopatie şi
izopatie nu este foarte bine precizata, noi putem considera aceste exemple
ca o expresie neştiinţifica a principiului similia
similibus. Chiar şi GALEN, parintele
medicinei alopate, campionul principiului contraria contrariis
curantur poate fi considerat ca a contribuit la aparitia
homeopatiei. El a spus : «Similia efficere posse similia experti sumus». (De Simpl.Medicam.Facultatib.,lib.X) care este o expresie a doctrinei empirice şi experimentale ; dar, urmatoarele citate sunt fara indoiala confirmari ale principiului homeopatic : « Similia similibus Deus adjungit » (De Theria. Ad Pison.). « Simile ad sibi simile natura fertur » (De Semine,II). « Simile ad suum simile tendit naturaliter » (De Util.Resp.). « Simile est congruuum et
amicum » (De Inoeq. Intemp.). Aceste propozitii nu se refera la remediu şi la boala, totusi, ele sunt confirmari ale unei atractii ale asemanarilor catre asemanarile din natura, care ar putea fi extinse şi la terapeutica ; astfel, el exprima doar sporadic legea homeopatiei în tratamentul bolilor, spunand : « Nam sicuti humidior natura
humidiora, siccior sicciora medicamenta exigebat : ita nune
calidiora,frigidior frigidiora requirere, contrariam scilicet semper iis,
quae praeter naturam, et iis quae secundum naturam sunt, indicationem
praestantibus : quippe, quae secundum naturam sunt, similia sibi
indicativa sunt : quae praeter naturam, contrariorum, şi modo illa
servari, haec submoveri necesse est ». (Method.Medend.,lib.III). Vorbind
din nou despre caracteristicile specifice ale unor medicamente, el spunea: «Pharmacum
attrahit determinanthumorem similitudine, seu proprietate subtantiae». Acest pasaj admite interpretari diferite ; dar, comentatorul FALLOPIUS ii da un inteles homeopatic acestei fraze. Astfel el spune : « Galenus per similitudinem substantiae intelligit naturam quandam corpoream, habentem tale temperamentum, quod parum distet a temperamento illius quod attrahitur ». Prin aceasta propozitie, FALLOPIUS isi exprima asentimentul lui total şi spune în continuare şi cu mai multa claritate : « Supponendum a vorbis est, quod dico adesse similitudinem substantiae inter attrahens, et quod attrahitur, non autem identitatem ». Intelesul este ca,
efectele/proprietatile remediului trebuie sa fie asemanatoare cu
caracteristicile bolii şi cu efectele/caracteristicile produsilor ei,
dar acestea nu trebuie sa fie identice. Urmatorul nume important în ştiinţa medicinei care a enuntat clar principiul homeopatiei este autorul care a scris sub pseudonimul de BASIL VALENTINE, probabil un calugar Benedectin care a trait în jurul anului 1410, în manastirea de la Erfurt. El a spus : « Asemanarile
trebuie vindecate cu ajutorul asemanarilor, nu prin contrarii, ca de exemplu:
caldura prin caldura, frigul prin frig, sagetarea prin sagetare ;
deoarece caldura atrage alta caldura, frigul atrage alt frig, asa cum
magnetul atrage fierul. Prin
urmare, ierburile medicinale cu spini pot vindeca bolile a caror
caracteristica sunt durerile intepatoare; şi mineralele otravitoare pot
vindeca şi elimina simptomele de otravire atunci când ele sunt folosite. Cu toate ca o raceala poate fi
vindecata uneori, totusi eu spun, în calitate de filozof experimentat, ca
asemanarea trebuie sa se potriveasca cu asemanarea ei, şi prin aceasta
boala ar putea sa fie vindecata radical şi complet, daca eu as fi un
medic adevărat şi as intelege medicina. Cel care nu tine seama de acest lucru, nu este medic adevărat şi nu se poate mandri cu cunostintele lui de medicina, deoarece nu este în stare sa distinga între rece şi cald, între uscat şi umed, deoarece numai cunostintele şi experienta impreuna cu cercetarea fundamentala a naturii vor forma medicul adevărat » (De Microcosmo). THEOPHRASTUS din Hohenheim, cunoscut
sub numele de PARACELSUS, care a trait în secolul al XVI-lea, a fost un
reformator tot asa de important ca şi HAHNEMANN, dar, desi doctrinele
lui nu au atras tot atat de multi adepti ca doctrinele lui HAHNEMANN, şi
desi scoala pe care el a fondat-o imediat a disparut, iar numele lui a fost
mentionat doar ca a unui mare sarlatan, aceasta nu s-a datorat falsitatii
doctrinelor sale terapeutice pe care el le-a enuntat şi care difereau
foarte puţin de cele ale lui HAHNEMANN ; totusi, caracterul efemer
al scolii lui s-a datorat dorintei lui de a pune bazele princiipilor lui
terapeutice în mod rapid, fara o experimentare temeinica, sau fara a experimenta
remediile pe omul sanatos. Eu am spus ca el a dorit sa puna
bazele în mod rapid, pentru ca, asa dupa cum va voi arata, PARACELSUS, a
facut doar o aluzie, el a insistat puţin asupra necesitatii
experimentarii fiziologice în mod temeinic, şi nu da nici o indicatie
cum se pot realiza aceste experimentari fiziologice. Cu o forţă egala cu cea a
lui HAHNEMANN, el a atacat metodele absurde ale tratamentului din timpurile
sale, deoarece el a vazut tot asa de clar ca şi HAHNEMANN defectele
vechiului sistem, pe care totusi atacurile sale nu au reusit sa-l
doboare, pentru ca, acuzatiile pe care el le-a adus medicilor din timpul sau
ar putea sa fie repetate şi pentru cei din zilele noastre, şi ar fi
de fapt repetate inca o data de reformatorul nostru modern. Pot sa dau un exemplu de modul în
care el a ridiculizat activitatea practica din timpul sau, prin care puteti
judeca asemanarea dintre scrierile lui şi cele ale lui HAHNEMANN. Cel fals, în mod constient şi nesilit de nimeni, isi valorifica doctoriile lui ; el pierde mult timp cu siropurile lui, laxativele lui, purgativele lui şi cu fiertura de ovaz, cu apa, cu juleps-urile lui şi altele asemanatoare. El vine la cabinet incet, ceea ce ii ia mult timp pentru asta, mai recomanda o clisma pentru a trece timpul, se mişca incet şi conforţăbil şi il maguleste pe pacient cu vorbe dulci pana ce boala incetează şi apoi atribuie aceasta incetare spontana a febrei meritelor lui. Insa, medicul adevărat procedează intr-un alt mod. El imparte evolutia naturala a bolii în 12 parti, iar munca lui de vindecare este limitata la 1 parte şi jumatate. Este medic acela care stie sa ofere ajutor şi sa conduca boala prin forţă ; tot asa cum toporul doboara copacul la pamant, tot asa şi medicul trebuie sa doboare boala. Daca nu sunt în stare sa fac asta,
atunci eu recunosc ca nu mai sunt medic ». Unii dintre contemponanii lui nu au
fost de acord ca ei sa nu mai fie medici, desi un medic din Sylvius, care
avea de tratat o febra epidemica, nu a reusit, iar doua treimi din populatia
acelui oras a murit. Dar, acest lucru nu l-a facut sa
renunte la meseria lui de medic, dimpotriva, el scris un lung tratat despre
aceasta boala, în care el a pretins ca si-a facut meseria chiar foarte bine
şi ca remediile lui au fost cele mai corespunzatoare, dar ca, Dumnezeu a
vrut sa-i pedepseasca pe doamnele şi pe domnii din acel oras pentru
pacatele lor. Trebuie sa recunoastem ca este cel
mai pios motiv pentru o asa de mare mortalitate. Stim ca HAHNEMANN a clasificat metodele de tratament în 3 categorii : -enantiopate -alopate si
-homeopate. PARACELSUS a impartit medicii în 5
grupuri, sub numele de: Naturales, Specifici, Characterales, Spirituales
şi Fideles. Primul grup corespunde metodei
enantiopate a lui HAHNEMANN, cel de-al doilea pare foarte apropiat de
metoda homeopata ; totusi PARACELSUS s-a deosebit de HAHNEMANN, prin
aceea ca, în timp ce ultimul a negat ca metodele enantiopata şi alopata
vindeca intr-o anumita masura, PARACELSUS a spus ca fiecare metoda este
capabila sa vindece toate bolile, iar un medic instruit poate alege pe aceea
pe care el o prefera.. Cu farmacistii, PARACELSUS, la fel
ca şi HAHNEMANN, a fost în relatii proaste. Fiind
un modern reformator, PARACELSUS a fost primul atacat de Worshipful
Society Apothecaries, carora el le-a
raspuns cu ironie, dispret şi obraznicie. Marea nemultumire din partea onorabilei organizatii era ca, PARACELSUS nu scrie prescriptii lungi şi complexe, ci se multumeste cu ierburi medicinale, care nu aduceau nici un profit farmacistilor. « Ei sunt atat de necinstiti când
prepara medicamentele », spunea el, « incat, numai datorita
Providentei, ei nu fac mai mult rau decat bine; şi în acelasi timp, ei
cer un pret foarte mare pentru remedii, şi asa de mult se vaita ei de
costurile remediilor lor, incat eu nu cred ca cineva poate fi multumit de ei
care sunt mai priceputi doar în minciuni ». Nici farmacistii din tara noastra (Anglia) nu au fost mai buni în acea vreme, sau dupa aceea, fapt dovedit prin ceea ce a afirmat WALTER CHALERTON, medic al lui Charles al II-lea, care spunea despre ei : « Perfida ingratissimaque impostorum gens, aegrorum pernicies,rei medicae calamitas et Libitinae presides ». « Farmacistii », spunea
PARACELSUS, « sunt atat de incorecti şi necinstiti incat ei duc de
nas pe medicii ignoranti. Daca ei spun, ‘Aceasta este asa
şi asa ‘, Dr.WISEACRE spune ‘Da, Maiestre Farmacist, este
adevărat’. Astfel un nebun il inseala pe
altul : Farmacia Quid-pro-quo ii da dr.-ului WISEACRE
merdam pro balsamo ; Dumnezeu ii ajuta pe sarmanii pacienti care
ajung în mainile lor ! ». HAHNEMANN la fel ca şi PARACELSUS a respins în totalitate presupunerea/ipoteza în medicina. « Medicul trebuie instruit la scoala naturii, nu la scoala speculatiei. Natura este sigura, insa speculatia este invizibila. Ceea ce este sigur formează un
medic, ceea ce este invizibil nu crează nimic ; ceea ce este sigur
este adevărat, ceea ce este invizibil este nul ». Adeptilor lui GALEN, el le-a
spus : « Sunteti poeti, şi voi aduceti poezia voastra în
medicina ». El ii numea pe acei autori
care faceau teorie : « doctori ai scrisului, nu ai artei
vindecarii ». El ridiculiza ideea de a studia bolile sau tratamentul bolilor din carti. « Acel
medic care cauta ajutor în paginile cartilor este un medic modest ». PARACELSUS includea intr-o reteta
doar cateva remedii şi de aceea el ridiculiza prostia retetelor
complexe, la fel ca şi HAHNEMANN. La fel ca şi HAHNEMANN el a ras despre incercarea unora de a reduce numarul bolilor la un anumit numar de clase şi tipuri. « Voi va imaginati ca ati inventat retete pentru toate tipurile de febra . . . Voi limitati numarul de febre la 70
şi nu stiti ca sunt de 5 ori mai multe ». La fel ca HAHNEMANN care spunea (Organon,
73, note): « vechea scoala a stabilit un anumit numar de febre, iar natura va
mai indrazni sa mai creeze şi altele, asa incat ei pot sa le trateze
numai pe acelea în conformitate cu metodele stabilite ». Cat de mult se aseamana introducerea
lui HAHNEMANN la Arsenic , cu acest
pasaj al lui PARACELSUS : « Ce fel de creatie a lui
Dumnezeu este aceea care nu este inzestrata cu marea calitate care sa poata
sluji pentru fericirea omenirii ? ». Si el remarca mai multe lucruri, daca remediile sunt utilizate corect, daca sunt binefacatoare sau sunt otravitoare. « Este vreun purgativ în cartile voastre, care nu este otravitor, sau care sa nu produca moartea, daca nu se acorda atentie la doza în care este recomandat ? Stiti ca mecurul este o otrava şi experienta de zi cu zi dovedeste acest lucru ; şi totusi aveti obiceiul sa ungeti pacientii vostri cu mercur mai mult decat cizmarul unge pielea cu grasime. Voi afumati pacientul cu cinabru,
spalati pacientul cu sublimatul de mercur şi nu sunteti multumiti când
vi se spune ca este o otrava, care asa şi este ; şi aceasta
otrava pe care voi o administrati oamenilor, voi pretindeti ca este sanatoasa
şi buna ; tratamentul cu mercur este imbunatatit cu albul de plumb
ca şi cum nu ar fi nici o otrava. ». Principiul lui GALEN, contraria contrariis nu este acceptat de PARACELSUS. « Contraria a contrariis curantur », spunea el, « asta inseamna ca ceea ce este fierbinte indepartează ceea ce este rece, şi asa mai departe, principiu fals, care nu este valabil niciodata în medicina ; totusi leacul şi boala sunt contrarii. Leacul este sanatate, iar boala este
opusa sanatatii ; acestea doua se resping una pe alta ; aceatea
sunt contrarii care indepartează una pe cealalta ». In alt loc el spunea ceva similar : « Contraria non curantur contrariis ; asemanarea apartine asemanarii şi nu rece contra cald sau cald contra rece. Ar fi intr-adevăr un aranjament
nechibzuit daca noi ar trebui sa cautam siguranta noastra în lucrurile
contrarii ». Si din nou, « Este
adevărat ca, cel care foloseste frigul pentru cald, umiditatea pentru
uscaciune, nu intelege natura bolii » (Paramirum, p.68). Principiul homeopatic este şi mai complet expus în tratatul sau Von der Astronomey. « Natura leacurilor consta în
aceea ca, ele sunt indreptate catre insusirile dusmanului, tot asa cum un luptator
se indreapta catre un alt luptator din tabara opusa. In lupta, o strategie este utilizata
impotriva unei alte strategii,etc., şi aceasta este situatia naturala a
tuturor lucrurilor de pe pamant; în medicina predomina acelasi regula. Cand doi dusmani pleaca la lupta, care ambii sunt reci, sau ambii sunt calzi, şi care se ataca unul pe altul cu aceleasi arme : victoria apare la fel ca în corpul omenesc ; cei doi luptatori isi cauta ajutorul la aceeasi mama, adica la aceeasi putere ». Si mai clar, el enunta principiul
nostru, astfel : « Ceea ce provoaca icterul, tot accea il şi
vindeca ». In acelasi fel, trebuie procedat
şi cu remediul care va vindeca paralizia : paralizia va fi
vindecata de remediul care provoaca paralizia ; aceata este metoda pe
care trebuie sa o folosim în practica, de vindecare prin intermediul
remediilor ».(Archidoxis, vol.III, pt.v.p.18). Sistemul lui PARACELSUS, asa cum
l-am gasit în lucrarile sale, a fost o homeopatie nestiitifica, o incercare
de a descoperi remediul specific pentru diverse boli în care omul sa aiba
incredere ; de aceea, sistemul lui PARACELSUS nu a avut aceeasi valoare
ca sistemul lui HAHNEMANN datorita incertitudinii care era aproape la fel de
mare ca la vechiul sistem. El a crezut ca în natura exista un
remediu pentru fiecare boala ; medicul ar fi trebuit sa aprecieze în
functie de simptomele externe, care organ este bolnav, iar pentru tratamentul
bolii acelui organ el trebuia sa-si aleaga remediul care prin experimentari
s-ar fi dovedit ca a avut efectul specific asupra organului afectat. Medicul nu ar trebui sa ne vorbeasca
de reumatism,raceala, guturai,etc. ci de morbus terebinthinus, morbus
sileris montani, morbus helleborinus, etc ; maladia a fost
produsa de unul dintre remedii, altfel spus, unul dintre remedii a avut o
afinitate mai mare pentru un anumit organ. Aceasta este, asa cum am spus o
homeopatie neştiinţifica, o homeopatie care nu ia în considerare,
în mod suficient, caracterul, ci doar locul afectiunii; şi în plus, este
o homeopatie lipsita de o baza experimentala pe omul sanatos ca mijloc de
confirmare a sferei de actiune a remediului, dar care s-a bizuit aproape în
intregime pe o testare laborioasa şi empirica a remediului pe omul
bolnav – o sursa pentru Materia Medica, pe care HAHNEMANN a considerat-o a fi
insuficient de sigura. Totusi, nu voi spune ca PARACELSUS
nu cunostea efectele patogenetice ale remediilor sau ca a neglijat complet
aceasta sursa de confirmare a insusirilor remediilor ; deoarece unele
pasaje din lucrarile lui demonstrează contrariul. Astfel, pasajul pe care tocmai l-am
mentionat, « Ceea ce provoaca icterul, tot accea il şi
vindeca » presupune o cunoastere a remediului care produce
boala ; şi noi gasim dovezi şi în alte locuri în lucrarile
lui. Atfel el scrie : « atunci
când un pacient inghite antimoniu (stibiu), acesta ii produce tuse, dureri
sagetatoare laterale şi durere de cap, o consistenta crescuta a scaunelor,
o ulcerare puternica a splinei, sange fierbinte, face pielea aspra şi
uscata, produce mancarime şi ii agravează icterul ». « Alcaliile produc ingreunarea
respiratiei şi mirosul neplacut din gura şi produc mult koder
ce urmează a fi eliminat, produc pirozis intens, colici
şi dureri sfasietoare la intestine, urina acida, produc polutii şi
eliminare de sange prin anus » etc. Aceste cunostinte patogenetice sunt
totusi prea vagi şi insuficiente pentru a fi utile în practica
medicala ; totusi, ele arata ca PARACELSUS era pe drumul cel bun, desi
i-a lipsit curajul şi perseverenta de a supune toate remediile sale unei
testari fiziologice şi în general s-a bizuit pe confirmarea insusirilor
remediilor prin verificarea numai pe oamnenii bolnavi ; o sursa
luata în consideratie, în mod suplimentar, de care HAHNEMANN a beneficiat,
desi, asa cum am mai mentionat el a considerat ca are un caracter fals. PARACELSUS se aseamana cu HAHNEMANN
şi din alt punct de vedere, şi anume ca, el a recunoscut efectele
primare şi secundare ale remediilor. Vorbind despre vitriol, el
spunea : «Cu siguranta, el relaxează în prima perioada, iar
apoi în perioada urmatoare, el produce contractii » etc. Sistemul lui PARACELSUS a fost, în
mod deosebit, un sistem al remediului specific şi în multe puncte ale
regulii lui terapeutice se aseamana cu acela al lui HAHNEMANN, dar PARACELSUS
utilizează în mod ocazional stilul cu adevărat homeopatic. Astfel, el spunea : « asemanarile
trebuie vindecate prin asemanari », dar intelesul acestei propozitii
pentru PARACELSUS era ca, boala creierului, a inimii, a ficatului,etc.
trebuie vindecate prin acel remediu care simbolizează creierul, inima
sau ficatul, ca o consecinta a efectelor lor specifice pe unul dintre aceste
organe. Astfel, el spunea :
« Inima la inima, plamanul la plaman, splina la splina – nu splina de
vaca, nu creier de porc la creier de om, ci creierul care este un creier
extern creierului intern al omului ». Urmatoarea propozitie pe care trebuie sa o mentionez va explica mai bine intelesul lui PARACELSUS. « Ierburile medicinale sunt portocalii; aceasta este o inima, aceasta este un ficat, alta este o splina. Eu nu voi putea spune daca orice
inima este vizibila ochiului ca o inima, dar ea are putere terapeutica
şi insusiri echivalente cu ale inimii ». Alt punct de asemanare între
PARACELSUS şi HAHNEMANN este marea predilectie manifestata de ambii
pentru doze extrem de mici. In cartea lui On the Causes and Origin of Lues Gallica (lib.v.cap.II),PARACELSUS compara puterea terapeutica a remediului cu focul. « Asa cum o singura scanteie
aprinde o stiva de lemne, tot asa se poate aprinde şi o padure intreaga,
şi în acelasi fel o doza foarte mica dintr-un remediu poate invinge o
mare boala. La fel cum acea scanteie, care
nu are nici o greutate, tot asa şi remediul dat în cantitate foarte mica
este în stare sa-si produca efectele sale terapeutice ». Cat de asemanatoare este aceasta
propozitie cu aceea a lui HAHNEMANN : « Doza de remediu selectata
în mod homeopatic nu va fi niciodata preparata în cantitate asa de
mica, incat ea sa nu fie mai puternica decat boala naturala,
şi sa nu mai posede puterea terapeutica necesara pentru ca
sa o vindece ». Urmatorul pasaj arata ca PARACELSUS
l-a anticipat pe HAHNEMANN în utilizarea remediului prin miros. Vorbind despre remediile specifice,
el spunea : « Ele au multe puteri terapeutice rare şi ele sunt
foarte numeroase : exista, de exemplu, Specificum odoriferum care
vindeca bolile când pacientii nu sunt în stare sa inghita remediul, în
apoplexie sau epilepsie ». Vom incheia citatele din PARACELSUS
cu un pasaj care arata ca, la fel ca HAHNEMANN, el a considerat puterea
terapeutica a remediului ca ceva spiritual şi separabil de remediul
material – cel puţin ca idee, daca nu şi în fapt :
« Remediul exista în spirit şi nu în substanta sa (sau în structura
sa), deoarece corpul (structura) şi spiritul sunt 2 lucruri diferite ». V-am spus suficient despre marea
analogie, despre asemanarea remarcabila între doctrinele lui HAHNEMANN
şi PARACELSUS. Nu as putea sa va prezint toate
pasajele care se aseamana foarte mult cu multe din lucrarile lui HAHNEMANN
dar, va las pe dvs sa judecati aceasta asemanare între PARACELSUS şi
HAHNEMANN. Este imposibil în acest moment, sa
va spun daca HAHNEMANN a cunoscut lucrarile lui PARACELSUS. Deoarece, HAHNEMANN a cunoscut
foarte bine lucrarile autorilor medicali, atat antici cat şi
moderni, cu greu as putea spune ca el nu a citit lucrarile lui
PARACELSUS ; totusi, în toate lucrarile lui nu se gaseste nici un cuvant
în legatura cu PARACELSUS – acest autor şi ganditor original. Asemanarea unor pasaje din Organon,
şi din unele lucrari minore ale lui HAHNEMANN cu acele parti din
lucrarile lui PARACELSUS este asa de frapanta incat este greu de crezut ca
HAHNEMANN nu a preluat nimic din lucrarile lui PARACELSUS ; şi
totusi, daca a facut acest lucru, el sa nu fi recunoscut acest
fapt ? Este posibil, ca aceste asemanari sa fie pur intamplatoare
şi ca ideile, care par imprumutate, sa fie tocmai acelea care ar trebui
sa se gaseasca la unul care, la fel ca PARACELSUS, s-a debarasat de
obstacolele vechiului sistem fals şi a stabilit sa cerceteze natura cu
proprii lui ochi, neinfluentat de scolile anterioare. Unul din discipolii lui
PARACELSUS a fost OSWALD CROLL care a fost considerat, de
SPRENGEL şi de altii, ca fiind un reprezentant al sistemului lui
PARACELSUS dar, se pare ca, a inteles gresit principiul inaintasului sau când
spunea : « Cerebrum suillum phrentiticis prodest ; ideo
etiam ii, qui memoriam amiserunt, cum juvamento nascuntur cerebro
porcino cum myristica et cinnamomo aromatisato » deoarece,
asa cum am aratat chiar acum, PARACELSUS a spus clar : « nu creier de
porc la creier de om ». Ideea lui CROLL totusi, este o
dovada suplimentara a principiului analogiei necesare între boala şi
remediu. JOHANNES AGRICOLA care a fost în plina activitate imediat dupa PARACELSUS dupa ce si-a acuzat contemporanii sai de incapacitatea de a vindeca, fie cancerul,fie lupusul, fie fistula sau lepra, el a spus : « Daca pacientul ar fi privit intr-o lumina corecta, ar trebui sa i se spuna ca la radacina acestor boli se afla o otrava tainica şi ca, aceasta otrava ar trebui sa aiba proprietatile arsenicului ; aceasta otrava ar trebui sa fie eliminata prin intermediul aceleeasi otravi sau printr-o otrava similara ». El a utilizat arsenic pentru
tratamentul acestor boli. Aici, este o alta dovada pentru
principiul homeopatic ; pentru ca, nu mi-l imaginez pe AGRICOLA
afirmand ca, otrava de care a depins cancerul, lupusul, etc. a
avut caracterul arsenicului şi ca, aceasta a fost chiar
arsenic , ci mai degraba ca, acea otrava a fost similara cu arsenicul în
efectele ei şi conform principiului homeopatic, chiar arsenica era boala
cracteristica şi ca, ea trebuia vindecata cu un remediu realgaric
(realgar = sulfura de arsen) şi nu cu alt remediu. Asa dupa cum inteleg eu, daca noi
avem un caz de boala în fata noastra care se aseamana cu efectele
patogenetice ale realgarului, noi trebuie sa tratam acea boala cu acea
substanta şi nu cu alta substanta – aceasta fiind o declaratie clara a
principiului homeopatic. O conceptie similara a fost
exprimata de marele astronom danez, TYCHO de BRAHE : « Habent
enim moorbus istud cum sulphurea natura non parum commune, unde etiam per
sulphur terrestre excellenter depuratum exaltatumque, praesertim şi în
liquorem gratum reclinatur, expeditius solvitur, tanquam simile suo simili.
Neque enim id Galenicorum semper verum est : Contraria contrariis
curari ». (Ticho,Epist.Astron.,p.162). Un clasic teolog, pe nume JOHANN ARNDT, care a murit în anul 1621 ne aduce marturia, în una din predicile sale despre prevalenta unui anumit fel de homeopatie printre medicii contemporani cu el : « medicii vindecau prin metoda contraria
contrariis, opus cu opus », etc., « totusi, uneori
medicii vindecau prin metoda similia similibus, asemanarile cu
asemanari, otrava cu otrava (ca în theriac) », etc. Acest pasaj dovedeste ca practica
şi teoria homeopatica ocazionala a medicilor era o problema asa de
cunoscuta şi era utilizata ca o pilda, cunoscuta de catre
predicatorii populari ; şi ca , valoarea relativa a principiilor
alopat şi homeopat au format un subiect ocazional pentru discutii în
acele timpuri ceea ce este dovedit de urmatoarele lucrari :
J. Petri Angermanni, Praes. J.Frank, De nobili illa questione :
an contraria contrariis vel similia similibus curentur ;
Upsala, 1641 ; Praeside M Alberti, respond.F.A.La Brugniere, De
curatione per similia, Haloe, 1734, şi eu regret ca, pot sa va
mentionez doar titlurilelor. Autorul englez MILTON aduce dovada despre veridicitatea principiului homeopatic şi dovada ca acest principiu a fost recunoscut în epoca sa, în urmatorul pasaj, din prefata la Samson Agonistes : « Tragedie, **** spusa de Aristotel, sa ai puterea, ca prin amplificarea milei, fricii sau groazei, sa poti sa cureti mentalul de aceste sentimente şi de sentimentele pasiunilor de acelasi fel.**** Si inca nu este în stare
natura care doreste prin propriile ei eforturi sa confirme afirmatia lui,
pentru ca, la fel ca în medicina, lucrurile cu nuanta melancolica sunt
utilizate impotriva melancoliei, acid contra acid, sare pentru a indeparta
umoarea sarata » etc. V-am prezentat o multime de
documente ale reprezentantilor medicinii, ştiinţei şi
literaturii, din antichitate şi din evul mediu, pentru a va arata ca
principiul homeopatic similia similibus a fost mai mult sau mai
puţin recunoscut de catre acei autori reprezentativi ; de catre
unii dintre ei, chiar pana la excluderea celorlate principii terapeutice. As dori acum, sa va retin atentia cu
o alta dovada privind ideea intuitiva în favoarea unui astfel de principiu
terapeutic care a prevalat ; dar, insa complet limitat la
practicantii mai neinstruiti şi la empiricii populari ai vremurilor
intunecate. Noi gasim o doctrina curioasa, care
se pare ca a atras atentia aproape a intregului ev mediu, şi anume ca
forma exterioara şi vizibila, gustul sau mirosul substantelor medicinale
ne furnizează noua, mijlocul de a descoperi puterile lor terapeutice. Aceasta doctrina a fost numita
doctrina signaturii. S-a afirmat în multe cazuri ca, signatura
sau proprietatile fizice ale remediilor vegetale şi minerale ne dau
cheia insuririlor remediului. Va voi enumera cateva exemple ale
aceste doctrine a signaturilor, care a fost apreciata în evul mediu, şi
ecouri ale acestei doctrine mai sunt şi în vremurile noastre. Floarea unei mici plante numita euphrasia
(floare de ochi) desi, nu are nici cea mai mica asemanare cu irisul
ochiului, aceasta a fost considerata sa indice utilitatea în bolile de ochi,
în special pentru vederea intunecata. Numele ei, în aproape toate limbile
din Europa, indica niste calitati de acest fel : eye-bright, augentrost,
case-lunettes, care demonstrează clar importanta acordata ca
remediu olftalmic de catre locuitorii celor 3 tari : Anglia, Germania
şi Franta. MILTON face aluzie la puterea terapeutica de recapatare a vederii în Paradisul lui Pierdut, unde el il pune pe Arhanghelul Mihail sa i-o dea lui Adam pentru a-i imbunatati vederea. « Atunci a curatat cu euphrasie şi pocainta nervul vizual pentru a putea sa vada mai bine ». Iar SHENSTONE spune : « Totusi, euphrasia nu
trebuie sa fie neglijata pentru ca intuneca vederea, pentru a rataci de colo
colo ». Radacina de orhidee (orchis-root)
care seamana foarte puţin cu testiculele umane, si-a castigat
celebritatea în tratamentul impotentei. Culoarea sofranului de India (turmeric)
şi a cojii de macris spinos (berberis bark) si-au dobandit
reputatia în icter asa cum a obtinut-o şi sucul galben de chelidonium ;
rubarbura (rhubarb) şi aloe au fost remediile antibilioase
ale inaintasilor nostri şi probabil ca, ele indeplinesc acelasi
scop pentru contemporanii nostri, sub denumirea comerciala de pilulele
COCKLE. Cand este strivit, hypericum
perfoliatum produce un lichid rosu ca sangele, ceea ce este un semn sigur
ca acesta poate fi un remediu specific în hemoragii. Efectul puternic al sucului de mac (poppy)
asupra capului, ne este indicat de natura, prin aceea ca
receptaculele acestei plante au forma unui cap de om cu o coroana imperiala în
varf. Ranunculus ficaria
şi scrophularia nodosa au radacinile asemanatoare şi
au o anumita asemanare cu proeminentele hemoroidale şi prin urmare
ambele plante sunt mult folosite pentru tratamentul hemoroizilor. Colorantul rosu obtinut din roiba (madder)
a fost folosit atat pentru vopsirea tesaturilor cat si, datorita
culorii sale rosii, a fost folosit pentru a favoriza scurgerea menstruala
colorata asemanator. Saponaria a avut o reputatie deosebita ca solvent şi remediu detergent, din cauza ca, decoctul radacinii ei când este agitat, formează o spuma similara cu a apei cu sapun, iar insusirile de solvent şi de detergent fiind bine cunoscute de orice gospodina. Ba chiar mai mult, de la
proprietatile de curatare, similare cu ale sapunului asupra suprafetei
obiectelor, s-au dedus efectele de solvent asupra partii interne
a organismului. Cassia fistula are o forma
care se aseamana puţin cu intestinul umflat, uscat şi colorat în
negru şi acestea au fost suficiente pentru a o considera un remediu
valoros pentru intestine. Trebuie sa fie orb acela care nu
vede asemanarea izbitoare a lamaii cu inima omului, în ciuda unor diferente
de culoare, forma şi marime şi aceasta asemanare este suficienta
pentru a se presupune ca, ea are insusiri cardiace sau cordiale. Bila are un gust amar, asa cum are
şi gentiana (gentian) ,si prin urmare gentiana este indicata de
catre natura ca un remediu corespunzator pentru tulburarile bilei. Ciuperca numita phallus impudicus
are o celebritate universala ca afrodisiac şi ca un
favorizant al fecunditatii, datorita anumitor particularitati în structura ei
care nu mai necesita sa fie mentionate. Ramurile de soc (elder-tree)
contin un miez care se aseamana cu maduva spinarii, nimic nu este mai evident
ca, natura il recomanda ca un remediu pentru maduva spinarii. Dorim un remediu pectoral ? Sa cautam unul pe care natura l-a creat, indicand puterea terapeutica asupra bolilor de plamani. Iata-l : lichen pulmonaris a
carui asemanare cu plamanii unui animal nu poate fi contestata şi ale
carei calitati în scurgerile pulmonare şi în tuberculoza (ftizie), sunt
recunoscute în mod unanim. Radacina de cyclamen
europoeum are o anumita asemanare cu forma unui stomac de animal,
şi de aici s-a presupuus sa aibe o eficacitate deosebita în
bolile acestui organ. Semintele de lithospermum (seminte
de piatra) nu ar fi putut sa aibe o duritate asa de mare fara nici un
sens ; din aceasta cauuza au insusiri eficiente în cazurile de piatra la
vezica urinara. Saxifraga a fost
faimoasa pentru spargere nu numai la rinichii omului. Matraguna (mandrake sau atropa
mandragora) când este despuiata de frunze seamana puţin cu o fiinta
omeneasca. Aceasta asemanare este exprimata astfel de poetul LANGHORNE : « Uite, cum aceasta matraguna
infipta în radacini, are picioare ca de om, maini ca de om, precum omul
aratos sta în picioare, precum un cadavru, al unui plugar inspaimantat,
ea sta în picioare ». As putea sa dau mai multe exemple
asemanatoare privind atribuirea de puteri terapeutice substantelor prin
asemanarile lor exterioare, totusi ma voi opri aici printr-un citat din
scrierile unei autoritati în medicina mai moderna şi anume,
RIVIERE : « muliercularum praecipue bene valentium, odorem
calaendulae florum spirat, hinc conjicio similitudine quadam substantae
calendulam movere menses »(Obs. com.,Obs.30) – el a gasit signatura
remediului prin mirosul sau. Aceste exemple sunt suficiente
pentru a va arata prevalenta acestei doctrine, a signaturilor, stiute şi
nestiute, din aproape toate epocile ; şi desi, este imposibil sa
acordam incredere unei astfel de doctrine, existenta ei şi prevalenta ei
este un fapt important, deoarece ea apare ca un fel de credinta care a
existat intr-o epoca a ignorantei, dar ca toate tipurile de credinte, aceasta
poate fi inteleasa numai de acei care erau familiarizati cu ea, iar pentru
restul era neintelasa şi ridicola. A fost un idol care a fost
venerat atunci când Dumnezeu a fost interzis ; veneratia era falsa
şi absurda, dar ea a atestat de fapt existenta lui Dumnezeu şi a
prevestit descoperirea lui şi respectiv veneratia neprihanita. Totusi, aceasta a indicat existenta
unei credinte, iar doctrina signaturilor a ramas ca un monument care
marchează existenta unei arte/meserii pierdute sau ca o ceremonie
fara sens care a supravietuit în timp. Totusi, aceasta poate fi posibil,
noi care suntem în posesia adevărului prin descopririle originale, putem
vedea în doctrina signaturilor o marturie neştiinţifica a epocii
necivilizate ;o expresie a sentimentuluui instinctiv ca, remediile
trebuie, intr-un anume fel, sa dea indicatii a priori ale puterii lor
terapeutice şi un protest impotriva doctrinei ca, aceste puteri
terapeutice nu ar putea sa fie confirmate numai prin experimente pe cei
bolnavi. Revin acum la predecesorii sau
contemporanii cu HAHNEMANN, care au confirmat intr-o anumita masura legea
terapeutica homeopata. Astfel BOULDUC a sesizat ca
proprietatile purgative ale rubarburei (rhubarb) au fost cauza puterii
terapeutice în diaree. DETHARDING a dedus ca
proprietatile siminichiei (senna), care produce colici, ii
confera capacitatea de a vindeca durerile de colici. BERTHOLON
a observat ca electricitatea ameliorează durerile similare cu acelea pe
care ea le produce. THOURY
a demonstrat ca electricitatea reduce pulsul la omul sanatos şi scade
frecventa pulsului când pulsul este morbid de mare. Von STORCK intreaba daca laurul (stramonium) nu ar trebui sa fie utilizat pentru nebunie, deoarece el poseda puterea de a produce deranjamente mentale; iar un medic militar danez, pe nume STAHL, (nu marele STAHL), a afirmat: «Regula s-a manifestat în general pornind de la remediu: sa tratezi cu ajutorul remediilor care acţioneza în sens opus este destul de falsa şi chiar opusa celei care ar trebui sa fie. Dimpotriva, eu sunt convins ca,
bolile se vor produce şi se vor vindeca prin remediul care produce un
efect asemanator; arsuri prin expunerea la foc, inghetari ale picioarelor
prin aplicarea zapezii sau a apei foarte reci, inflamare şi contuzii
prin alcool rafinat ; şi în mod asemanator eu am tratat o
tendinta de aciditate la stomac printr-o doza mica de acid sulfuric cu
rezultate foarte bune, în cazurile în care un numar de remedii absorbanmte au
fost folosite cu succes »*. RIVIERE, la care m-am referit
anterior, relatează cazul unei femei care a fost intepata pe gat şi
fata de un numar de albine, şi care a fost tratata cu succes cu ulei de
scorpion, usturoi, etc. Intepaturile pe cartilajul urechii a avut un efect periculos, RIVIERE s-a aventurat sa aplice un mic gandac de turba (cantarida) pe ureche « deoarece cantarida este un fel de insecta la fel ca albina ». Boala a disparut intr-un sfert
de ora, inainte de a se inrosi urechea , inrosire produsa de cantarida. Dr. RAPOU, pčre, mentionează ca
femeile dintr-un catun din departamentul Loire (Franta) se vindecau de
metroragie prin naprasnica (geranium cicutaria) ; şi
numai dintr-un singur motiv ele foloseau aceasta planta, şi anume ca,
vacile lor erau afectate de acea boala când mancau acea planta. O ruda tanara a Dr.DESSAIX care a
capatat brusc simptome asemanatoare cu intoxicatia produsa de lolium
temulentum a fost sfatuita de fermieri sa manance din painea lor care
continea salbatie (lolium temulentum) ,deoarece spuneau ei, ea produce
aceleasi simptome ca acelea de care suferi tu, şi deci, aceasta
paine ar trebui sa te vindece ». Dr.Ste.MARIE din Lyon si-a publicat în 1820 lucrarea sa :Nouveau Formulaire Medical şi se presupune ca el nu a cunoscut nimic despre descoperirea lui HAHNEMANN. In aceasta carte el spunea : « Este cert ca noi vindecam uneori, când actionam în aceeasi directie cu natura şi completam prin remediile noasrtre efortul salutar pe care natura l-a inceput, dar nu a mai avut puterea sa-l duca la sfarsit ». Pentru sustinerea acestei afirmatii el citează multe cazuri de vindecare a diareei prin purgative, de transpiratii care slabesc prin remedii sudorifice, de febre comatoase cu opiuym, de epilepsie printr-un remediu capabil de a cauza epilepsia. Si el adauga : « Este
imposibil ca aceste fapte sa fie doar imtamplari norocoase ; ele sunt
fara indoiala legate de o lege terapeutica pe care eu, probabil, am
descoperit-o doar partial, prin principiul enuntat mai sus, dar care mai
ramane sa mai fie demonstrata cu mai multa certitudine decat am reusit
eu ». Nu vreu sa dau mai multe exemple de
confirmare a legii terapeutice : asemanarile vindeca asemanarile, de
catre acei care au scris dupa descoperirea lui HAHNEMANN, pentru ca, este
imposibil sa stii daca enuntul acestei legi nu a fost un plagiat. Consider ca v-am prezentat un numar
suficient de dovezi de recunoastere a homeopatiei din lucrarile medicale
şi din credintele populare ale diferitelor perioade inainte de
HAHNEMANN. As putea sa prezint un numar nelimitat
de fapte pentru a arata ca, legea homeopata a actionat în mod constant
şi natural pentru vindecarea bolilor, dar acest lucru depaseste scopul
pe care mi l-am propus, sa va arat ca, principiul nu numai ca a
actionat, dar a fost recunoscut şi insusit, uneori mai mult, alteori mai
puţin clar, în fiecare perioada a istoriei medicinei. Unii partizani zelosi ai homeopatiei
s-au incumetat sa prezinte confirmarea principiului homeopat prin alte
lucrari decat cele medicale. Astfel, D-l LEADAM, intr-un
articol publicat acum cativa ani în British Journal of Homoeopathy vede
în inaltarea serpilor de bronz de catre Moses (Biblie) un mijloc de a-i
vindeca pe acei care au fost muscati de sarpe; iar Dr. BUCHNER din Munich
descopera ca, intregul plan al crestinatatii este un proces homeopatic de
vindecare sau salvare a sufletului omenesc. Nu vreau sa-l combat, totusi,
acestea sunt nerelevante pentru subiectul nostru şi pot fi considerate
nerelevante chiar şi de unii care ma asculta acum. Se afirma ca, HOMER a facut aluzie la principiul homeopatic atunci când el a descris sulita lui Achilles, ca fiind singurul remediu pentru ranile pe care le-a facut sulita sa. Printre preceptele Schola Salanitura-ei gasim urmatoarele : « şi nocturna tibi nocet
potatio vini Hoc tu mane bibas item ». Un sfat care în traducere
inseamna : « sa iei un fir de par de la cainele care te-a
muscat ». Marele poet al omenirii, care se
pare ca a avut o viziune profetica despre intregul adevăr, a fost citat
ca un martor pentru adevărul homeopatic, atat în morala cat şi n
terapie. Astfel, în piesa sa The Taming of
the Shrew,el afirma ca este un exemplu de vindecare a starii sufletesti
proaste a Katherine-ei prin manifestarea de catre Petruchio a unei stari
sufletesti similare cu a ei; este ceva similar cu metoda vechilor spartani,
care obisnuiau sa vindece pe tineri de betie sau sa-i impiedice de la orice
viciu prin prezentarea în fata lor a sclavilor intr-o stare de intoxicatie
ingrozitoare. Cu riscul de a va prezenta un citat banal, voi incheia aceasta prelegere prin redarea sfatului homeopatic a lui Shakespeare când acesta il pune pe Benvolio sa-i ceara lui Romeo care era inebunit de dragoste şi era foarte dezamagit : « Ei poftim, barbate ! un foc arde arsura altuia; o durere este ameliorata de suferinta altuia; fii nechibzuit şi fii sfant prin intoarcerea inapoi; o mahnire profunda se vindeca cu apatia altuia; otraveste ochii tai şi ia aceasta otrava puternica şi vei muri ». (Romeo and Juliet, act.I,sc.2). _________________________ traducere Dr.Daniela Căşăriu
|
|