DESPRE FORTA VITALA
("In
căutarea Forţei Vitale")
Homeopatia
nu a apărut din neant. Originile acestei nobile arte a vindecării se
află acum o mie de ani, în Epoca de bronz şi chiar mai departe. În
tradiţia occidentală, originile artei vindecării sunt găsite în
lucrările lui Hermes, Asclepios, Pitagora şi Hippocrate şi sunt legate
de operele străvechi ale egiptenilor, pelasgienilor şi indo-arienilor
din sudul Asiei. În jurul anilor 2.000 – 1.800 Î.Ch. triburile
indo-ariene au migrat în Grecia şi au adus cu ele vechile lor tradiţii.
Ei s-au amestecat cu indigenii pelasgieni – egipteni, stabilind bazele
filozofiei, psihologiei şi vindecării. Acestea sunt originile.
Cuceririle perioadei de
integrare din Epoca de bronz s-au încheiat cu invazia doriană a Greciei
şi a regiunii înconjurătoare. Arta scrierii şi înregistrării istoriei
aproape s-a pierdut, dar barzii şi scribii care memoraseră datele
importante au salvat învăţăturile mai vechi de la pierderea completă.
Renaşterea grecească din jurul anilor 500 Î.Ch. a fost condusă de un
pelasgian numit Pitagora. El a călătorit în toată regiunea
mediteraneeană, Egipt şi India, legând învăţăturile de originile lor şi
adunând informaţii. Aceasta a condus la apariţia şcolii lui Pitagora de
metafizică şi vindecare.
Pitagora ne-a învăţat că
muzica sferelor şi viaţa sunt frecvenţe diferite ce pot fi armonice sau
disonante. Această ’’muzică’’ are propriile scale şi tonuri ce
alcătuiesc diferitele frecvenţe de vibraţie în suflul cosmic, forţa
vitală universală. El a găsit în tradiţia occidentală a muzicii clasice
scara cu şapte note, ca şi în rândurile artelor vindecării ale lui
Pitagora şi Hippocrate.
El a fost cel care a vorbit
despre sănătate ca despre tonul armonic al forţelor vitale şi despre
boală ca un dezacord al acestei puteri vitale. De aceea noi vorbim în
continuare despre sistemul musculo-nervos că are ’’tonus’’ şi folosim
propoziţii ca ’’se simte în tonus sau nu’’ când vorbim despre cineva
care se simte bine sau rău.
Toate aceste imagini sunt
parte a limbajului arhetipal străvechi, de acum o mie de ani. Aceste
definiţii sunt legate de cuvintele germane Stimmung (tonalitate,
acordare, atmosferă, aură, vibraţii benefice, etc.) şi Virstimmung
(disonanţă, dezacordare, deranjare, atmosferă malefică, vibraţii
malefice, etc.) găsite în Organonul Artei Vindecării. Aceşti termeni îşi
au originea în rândurile pitagoreano-hippocratice şi sunt parte a
medicinei occidentale de 2500 de ani.
Pitagora a elucidat de
asemenea doctrina homeomerelor primordiale, care sunt modelele şi
forţele esenţiale ce reprezintă cărămizile constituente ale Universului
macro- şi micro-cosmic. Anticii numeau aceste puteri cele trei forţe
vitale (pozitivă, negativă şi neutră) şi cele cinci elemente (eterul,
aerul, focul, apa şi pământul). În macrocosmos, cele trei forţe se
manifestă ca pol neutru, pozitiv şi negativ, iar în organismele vii ca
şi forţă psihică (neutră), forţa vieţii (pozitivă) şi forţă naturală
(negativă).
Aceste trei forţe sunt
dovedite la nivelul atomului de : neutron, proton şi electron, iar în
corpul uman de : vântul, căldura şi frigul vital. Cele cinci elemente
sunt considerate frecvenţe diferite ale suflului sub forma : solidelor,
lichidelor, incandescenţei, gazelor şi spaţiului. Aceste puteri sunt
dovedite la nivelul macrocosmosului de : gravitaţie, forţele nucleare
slabe şi cele puternice, electromagnetism şi spaţiu. La nivelul corpului
uman ele se regăsesc în : energia vitală şi cele patru elemente chimice
ce alcătuiesc genele umane. În corpul uman ele sunt de asemenea dovedite
de : centrii energetici şi traseele de la nivelul coloanei vertebrale,
organelor, sistemelor şi ţesuturilor.
Homeomerele primordiale şi
elementele alcătuiesc cele patru temperamente clasice şi cele
douăsprezece combinaţii ale lor. Hahnemann a fost foarte conştient de
acest sistem şi putem găsi referiri la temperamentele clasice şi la
constituţiile diatezice în scrierile şi caietele sale cu cazuri. Pe
timpul lui, aceste cunoştinţe erau luate ca atare. Dar astăzi puţini
homeopaţi înţeleg acest sistem, deoarece am uitat rădăcinile noastre şi
am pierdut părţi importante ale moştenirii noastre.
Aceste învăţături sunt
foarte asemănătoare cu Ayurveda şi Yoga, deoarece împart originea comună
şi imagini cunoscute de toţi indo-arienii din sudul Asiei până în
Europa. Amintiţi-vă că limba engleză pe care o folosesc se bazează pe
limbajul indo-arian, care se întoarce la acelaşi limbaj matern din
preistorie. Înţelepciunea acestui început mai este păstrată în
Inconştientul colectiv şi este codată în istorie, mitologie, religie,
fabule şi poveşti.
Aceste puteri arhetipale au
fost numite homeomere primordiale de către Pitagora, prin aceste termen
fiind desemnate elementele similare din care erau alcătuite toate
lucrurile. Cele
trei forţe şi cinci elemente sunt modele simbolice folosite pentru a
clasifica toate fenomenele. Acesta era un limbaj străvechi ce a izvorât
din Inconştientul colectiv sub forma viziunilor, stărilor alterate,
viselor şi intuiţilor. Acesta a ghidat clarvăzătorii antici în
cercetarea domeniului exterior al Universului şi celui interior al
conştiinţei. Multe din aceste cunoştinţe au fost pierdute în Evul Mediu,
dar au reapărut în timpul Renaşterii europene.
Fracţiuni ale bisericii au
rezistat acestor schimbări astfel încât Inchiziţia a început să purifice
cultura de ’’ideile păgâne’’. În acel moment, înţelepciunea străveche a
fost îngropată în societăţi secrete şi limbaj alchimic. Această
înţelepciune a intrat din nou în declin la apariţia revoluţiei
industriale, dar deiştii din Europa şi America s-au revoltat împotriva
paradigmei materialist-ştiinţifice, deoarece ei doreau să integreze ce
era mai bun în înţelepciunea clasică antică cu ştiinţele noi.
Samuel Hahnemann a fost
unul dintre aceştia, deoarece era deist, mason şi universalist. El a
fost un maestru al limbajului antic, dar şi al celui contemporan, şi a
fost un student eminent în istorie, metafizică, psihologie şi medicină.
Studiile lui în aceste domenii au pus bazele dezvoltării ulterioare a
homeopatiei.
Nu e de mirare că mulţi
homeopaţi doresc să studieze seminţele, rădăcinile şi ramurile gândirii
umane. Nu este o surpriză că ei doresc să cerceteze mai profund decât
suprafaţa şi să examineze cu atenţie inconştientul colectiv, astfel
încât să poată reintra într-o lume în care funcţionează arhetipurile şi
apar imagini ale înţelepciunii în crepusculul conştiinţei. Aceste
impulsuri de a merge mai în profunzime au ca origine Sinele şi sunt o
parte a procesului de individualizare. Pe acest drum ei merg pe urmele
lui Hermes, Asclepios, Pitagora, Hippocrate, Paracelsus, Hahnemann,
Goethe şi Jung.
Miasmele în homeopatia
Hahnemann-iană
Hahnemann este
Întemeietorul epidemiologiei moderne. El a fost foarte conştient că
bolile sunt provocate de microorganisme şi a denumit aceste puteri
cauzatoare de boală ’’ miasme’’. Acest cuvânt a fost folosit de
Hippocrate pentru a descrie bolile epidemice. Grecii antici au folosit
de asemenea cuvântul ’’psora’’ pentru a denumi o mulţime de tulburări
cutanate şi simptomele lor concomitente.
Hahnemann nu a inventat
aceste cuvinte, ci le-a adus la zi pentru timpul lui. Noi trebuie să
facem la fel !
Hahnemann a fost
primul care a introdus un studiu coerent despre bolile infecţioase, care
includea constituţia, temperamentul, ereditatea, predispoziţia,
susceptibilitatea, momentul infectării, prodroame, stadiul primar,
latent şi secundar şi sindromul de supresie. El a notat de asemenea că
constituţia congenitală şi factorii de mediu sunt factori puternic
condiţionanţi în dezvoltarea simptomelor patologice. El a sugerat că
anumite tulburări cutanate sunt cauzate de ’’animalcule miasmatice’’, de
exemplu microorganismele. La răspândirea holerei asiatice în Europa,
Hahnemann a scris : ’’ Pe vapoare, în acele spaţii închise umplute cu
vapori de apă mucegăită, miasma holerei a găsit un element favorabil
pentru multiplicare şi creştere într-o enormă înmulţire a clocirii
acestor minuscule, invizibile creaturi vii, atât de ostile
vieţii umane, din care materialul contagios al holerei este probabil
alcătuit.’’
Hahnemann a
introdus termenii de miasmă acută, semi-acută şi cronică şi a
înregistrat foarte exact diferenţele dintre aceste infectări. Pe această
bază el a introdus metoda colectoare de luare a cazului, astfel încât să
poată descoperi remedii specifice genului, care au puterea de a preveni,
întrerupe şi trata afecţiunile din aceste tulburări infecţioase.
Pe această bază Hering a
introdus nosodele, care sunt miasme potenţate. El a făcut propriile
nosode pentru multe miasme acute, ca şi pentru miasme semi-acute ca
rabia şi pentru miasme cronice precum psora, tuberculoza, sicoza şi
sifilisul. Aceste remedii au de asemenea un rol important în prevenirea,
întreruperea şi tratarea bolilor infecţioase şi a efectelor lor.
Studiile
timpurii ale lui Hahnemann despre bolile infecţioase şi sechelele lor
sunt bazate pe observaţiile despre cum bolile epidemice afectează
psihicul şi soma umană. Miasmele acute (holera) sunt infecţii
autolimitate care ating punctul de criză rapid şi se termină cu moarte,
însănătoşire sau senzaţia de ‘nu mă mai simt bine de atunci’. Miasmele
semi-acute (rabia) sunt infecţii ce au o perioadă de incubaţie mai lungă
şi ating punctul de criză după o perioadă scurtă sau medie în funcţie de
circumstanţe. Miasmele cronice (sifilisul) sunt infecţii ce ţin toată
viaţa, nu sunt autolimitate şi nu se rezolvă în mod natural odată cu
trecerea timpului. Spre sfârşitul carierei sale, Hahnemann a notat că
influenţele miasmelor cronice, ca psora, pot fi transmise ereditar.
Aceste idei au completat sistemul şi toate au fost verificate de ştiinţa
modernă.
Pe baza acestei
informaţii, putem spune cu certitudine că definiţia lui Hahnemann este
că miasmele sunt microorganismele, iar bolile miasmatice sunt
influenţele negative ale infecţiilor nerezolvate asupra organismului
uman. Acesta este un studiu timpuriu al infecţiilor dobândite, stărilor
autoimune şi tulburărilor de imuno-deficienţă ce merg dincolo de
înţelegerea medicinei moderne. Acestea erau poate greu de înţeles în
1828, dar în 2005 învăţăturile lui Hahnemann au atins vârsta
majoratului. Este foarte surprinzător că mai există homeopaţi care nu
realizează încă asta ! Pentru unii, miasmele au devenit totul în
afară de afectările infecţiilor asupra forţei vitale,
organismului uman şi sistemului imunitar.
Hering, Hempel şi Kent
Originea conceptelor
metafizice ale miasmelor se află în comentariile lui Hempel la
afirmaţiile lui Hering din prefaţa la ’’Bolile cronice, natura lor şi
tratamentul lor homeopatic’’ de S. Hahnemann (tradusă de Hempel în
1845). Hering scria :’’ Adversarii superficiali ai homeopatiei (şi nu am
avut vreodată alţii !) se dezlănţuie împotriva teoriei miasmei psorice
cu planul de a o ataca cu sarcasmul lor sec şi fără sens. Punând semnul
egalităţii între psoră şi mâncărime, ei pretind batjocoritor că,
potrivit doctrinei Hahnemann-iene, pruritul a fost răul primar şi că
această teorie a fost înrudită cu doctrina păcatului originar
recunoscută în creştinism.
Hempel a adăugat la
afirmaţia lui Hering următoarele comentarii :’’ Aşa cum este absurd
pentru filozofia creştină să respingă ideea păcatului originar, la fel
este absurd pentru oricine pretinde că are o percepţie clară asupra
homeopatiei să respingă doctrina miasmei morbide ereditare ; acesta este
principiul pe care Hahnemann îl denumeşte psoră.’’
Deiştii au fost de părere că
fiinţele umane au fost alcătuite perfect şi că au căzut din Rai într-o
stare de iluzii şi suferinţă. În comentariile adiţionale ale lui Hempel,
el citează din spusele lui Rousseau despre acest subiect, pe care Samuel
le-a învăţat de la tatăl lui la o vârstă fragedă.
Hempel continuă :’’Dacă
admitem împreună cu Rousseau că tot ce iese din mâna lui Dumnezeu este
perfect sfânt, atunci primul om creat trebuia să fie perfect pur şi
trebuie să fi apărut după forma şi asemănarea Creatorului său’’. Apoi
Hempel trece la discutarea căderii omului din Rai ; el notează totuşi că
declinul din această stare armonioasă a fost de fapt o fază necesară
dezvoltării umane. Experienţele care par negative au deseori scopuri
evoluţioniste pozitive pe termen lung.
Hempel scria :’’ Este o
cădere literal vorbind, pentru că această cădere, fiind prima fază
necesară pentru dezvoltarea umană, poate fi considerată în realitate un
progres.’’
Hahnemann nu a spus
niciodată că psora a fost păcatul originar, dar în ’’Prietenul
Sănătăţii’’ el spunea că adevăratele binecuvântări în această lume au
fost înţelepciunea şi sănătatea, care ne reîntorc în Rai, în Paradisul
arhetipal. În
filozofia deistă pe care Hahnemann o împărtăşea, destinul omului este de
a se reuni cu Divinitatea prin intermediul seminţelor celeste ce se află
în natura umană. Iluzia despărţirii ce apare la nivelul psihicului uman
produce bineînţeles un negativism corespondent la nivelul lumii fizice.
Homeopaţii au avut întotdeauna o viziune holistică, ce include
umanitatea ca un tot, ca grupuri colective şi ca indivizi. Scopul final
al homeopatiei este readucerea umanităţii în armonie cu natura şi
spiritul.
Hempel continuă:’’ Pe măsură
ce natura spirituală a omului devine mai dezvoltată şi purificată,
miasma psorică va fi diminuată şi în final va fi complet îndepărtată din
viaţa umanităţii. Această regenerare fizică completă a naturii umane va
fi în mod necesar însoţită de mari schimbări în relaţiile exterioare ale
omului, educaţie, modul de lucru şi viaţă etc.’’
Hempel credea că pe măsură
ce natura spirituală a umanităţii devine tot mai purificată, oamenii vor
deveni mai imuni la psoră şi la celelalte miasme. James Tyler Kent în
’’Lecturi despre filozofia homeopatică’’ împărtăşeşte o viziune
asemănătoare asupra originii şi căderii umanităţii. Boenninghausen ne-a
învăţat că predispoziţiile înnăscute au fost cauzele proxime, iar psora
– cauza fundamentală. Cu toate că psora se trage dintr-o infecţie
anterioară, ramurile ei se întind până în primele zile ale omenirii.
Prima menţionare a
cuvintelor ’’păcat originar’’ se găseşte în discuţia dintre Hering şi
Hempel, în care critică ipoteza psorei. Hering apăra homeopatia de
acuzaţia că homeopaţii credeau că psora era păcatul originar. Hempel
încerca să aducă acelaşi argument adversarilor săi, arătându-le cum
priveau deiştii asemenea lucruri.
Despre aspectele profunde
ale genezei bolii, James Kent spunea că:’’ Este cu desăvârşire prea
vast, pentru că se referă la răul primar al rasei umane, la prima boală
a omenirii, care este boala spirituală, de la care umanitatea a
progresat la ceea ce poate fi numit adevărata susceptibilitate la
psoră, care, la rândul ei, reprezintă fundaţia altor boli
(Lecturi despre filozofia homeopatică; James Tyler Kent , Bolile
cronice, pg. 146).
Kent nu denumeşte psora
păcat originar! El spune că boala spirituală ce s-a dezvoltat în sânul
omenirii este cea care a condus la susceptibilitatea la psoră.
Este o diferenţă notabilă faţă de ideea că psora este
păcatul originar. Unii au încercat să-l blameze pe Kent pentru că a spus
că psora este păcatul primordial şi au spus că acest lucru a fost
posibil din cauza filozofiei lui Swedenborg. Putem vedea totuşi că
această discuţie este anterioară lui Kent şi se reîntoarce la filozofia
deistă, care-i includea pe Rousseau şi pe Hahnemann.
Miasmele astăzi
Charles Hempel
este cel care a introdus ideile metafizice în subiectul miasmelor. Sursa
lui de inspiraţie a fost Rousseau, un filozof cu principii deiste, cu
care Samuel Hahnemann era familiarizat din copilărie. Hempel punea un
semn de egalitate între psoră şi conceptul divizării umanităţii la
nivelul naturii sale spirituale. Kent chiar căuta să corecteze această
idee, spunând că mai întâi s-a produs declinul la nivelul perfecţiunii
spirituale şi de-abia apoi acest fapt a dus la stabilirea
susceptibilităţii la psoră şi la toate celelalte boli fizice.
Putem vedea
astăzi că homeopaţii au o viziune foarte metafizică asupra miasmelor,
similară ideilor lui Hempel. Dar, cu toate acestea, ei nu fac o
delimitare clară între perfecţiune & declin spiritual – susceptibilitate
& predispoziţie – boală fizică & psoră & miasme, aşa cum făcea James
Kent! Ei sunt discipoli ai lui Hempel fără să realizeze asta. Nu este
surprinzător faptul că ei caută un înţeles mai profund al bolii şi
sănătăţii, dar confundă declinul spiritual şi mental cu efectul lui,
care este susceptibilitatea la boli fizice, precum psora.
Psora nu a
apărut înainte ca susceptibilitatea la psoră să apară. Este de înţeles
că anumite persoane, ca Hempel, doreau să vadă ceva pozitiv în decăderea
omenirii, miasme şi suferinţa umană în general. Dorinţa de a vedea
suferinţa ca o parte a evoluţiei noastre este o necesitate omenească de
a da un sens tuturor calităţilor amare ale vieţii. În definitiv, o
miasmă bine tratată duce la o imunitate mai bună, la vitalitate şi la o
mai bună senzaţie de bunăstare. Pe termen lung, miasmele şi tratamentul
anti-miasmatic pot face rasa umană mai puternică. Există ceva adevăr în
ideea că un lucru mai bun poate apărea din ceva ce pare rău la un moment
dat.
În al doilea
rând, unii au amestecat miasmele cu homeomerele primordiale. Ei au
încercat să coreleze psora, sicoza şi sifilisul cu cele trei forţe
(neutră, pozitivă şi negativă), în loc să realizeze că cele trei forţe
au apărut înaintea miasmelor! Încă o dată, este maniera
de a pune carul înaintea boilor! Miasmele, ca toate fenomenele, urmează
modelele homeomerelor primordiale. De aceea, se spune că o plantă are o
miasmă sifilitică, când o plantă nu poate avea efectiv sifilis, dar
poate împărţi anumite modele arhetipale ale bolii cu fiinţele umane.
Asta deoarece aceleaşi homeomere (forţe sau elemente) sunt afectate la
om, animal sau plantă, astfel încât modelele sunt foarte asemănătoare.
Toate structurile organice bazate pe carbon au în comun Anima Mundi,
principiul vital ce vine cu homeomerele primordiale. De aceea modelele
arhetipale asemănătoare pot fi dovedite la regnurile animal şi vegetal.
Chiar lumea minerală împărtăşeşte aceste modele şi energii, dar într-o
stare mai inertă.
Astfel putem
vedea că dorinţa de a înţelege Inconştientul colectiv şi întoarcerea la
originile psihicului nostru stă la baza concepţiilor metafizice care
sunt parte a homeopatiei de multă vreme. Chiar Hahnemann a codificat
anumite doctrine deiste şi masonice în Organon şi în alte scrieri.
Textul Aforismului 9 este un exemplu perfect. Unele din cuvintele din
scrierile sale provin direct din textele acestor filozofii. Scrisorile
lui sunt pline de sfaturi filozofice şi religioase, ca şi de sugestii
privind dieta, exerciţiile şi regimul. Într-o scrisoare spunea despre
Dumnezeu că este Arhitectul Divin, adevăratul Mare Mason! Aceasta
deoarece trebuie să folosim toate metodele posibile pentru a vindeca
trupul, mintea şi spiritul.
Deci, dragii mei
Leela şi toţi ceilalţi… Nu impun graniţe minţii umane, nici nu încerc să
stabilesc limite în cercetarea colegilor mei. Le cer doar să meargă în
profunzime şi să înţeleagă originea ştiinţei, filozofiei şi
terminologiei noastre. Cer doar ca ei să folosescă termeni clari pentru
a produce cât mai puţine confuzii şi ridicol. Cer doar ca ei să se educe
mai bine pe ei înşişi, ducându-se la origini, în loc să accepte idei
confuze actuale. Cer doar ca ei să înţeleagă exact ceea ce Hahnemann
spunea când vorbea despre miasmele infecţioase. Cer doar ca ei să înveţe
să se folosească de instrumentele pe care ni le-a lăsat Hahnemann pentru
a trata aceste boli mortale, care omoară un milion de persoane în
fiecare an.
Cer doar ca ei să înţeleagă
rolul homeomerelor în medicina orientală şi ocidentală şi să nu le
confunde cu miasmele. Cer doar ca ei să nu pună carul în faţa boilor şi
să involueze folosind termeni greşiţi. Când vorbim de miasme infecţioase
şi sechelele lor, hai să folosim termenii corecţi. Nu trebuie să
’’scăpăm’’ ‚de niciuna dintre aceste idei, ci trebuie să îndreptăm
greşelile trecutului şi să mergem înainte cu mai multe cunoştinţe.
Le cer de asemenea colegilor
mei ca atunci când ’’ating cerul’’ (psihic, homeomere, arhetipuri,
studii metafizice), să-şi păstreze picioarele bine ’’înfipte în pământ’’
(studiul ştiinţei medicale şi patologiei). Îi implor să studieze
’’viziunea clinică’’ asupra miasmelor despre care vorbeam. Hahnemann
ne-a lăsat instrumente extraordinare pentru a trata efectele bolilor
infecţioase epidemice şi endemice, dar foarte puţini chiar le folosesc.
Când homeopaţii cred că miasmele sunt totul în afară de
efectele bolilor infecţioase, atunci ştiinţa noastră este în pericolul
de a pierde una dintre cele mai importante valori.
Precum spunea Hering, este
de datoria tuturor de a folosi acestea pentru a dezvolta homeopatia mai
departe decât Întemeietorul ei şi de a corecta orice greşeli care au
apărut în ştiinţa noastră. Trebuie să aducem toate aceste date în
concordanţă cu ultimele informaţii ştiinţifice, fără să pierdem
pricipiile vitaliste şi metodele sofisticate de studiere anamnestică
atât a grupului, cât şi a individului.
În acelaşi timp, trebuie să
cercetăm misterele Naturii şi psihicul şi spiritul uman cât de profund
posibil, şi să folosim această înţelepciune în artele vindecării.
Am stat să scriu această
scrisoare deoarece artele vindecării reprezintă o îndatorire sacră. Nu
vreau să mă cert cu oamenii, nici să intru în dezbateri lungi, dar, de
bună voie, iau atitudine pentru ceea ce cred că este în pericolul de a
fi pierdut sau încurcat. Mă dor degetele şi ochii mi-au obosit, dar
spiritul meu este puternic în credinţa că am dăruit ceea ce am avut de
dăruit fără să iau nimic de la ceilalţi.
Similia minimus,
Cu stimă,
David Little
______________________
Selectia textului: Dr. Ioan
Teleianu - Traducere din engleza: Dr. Oana Culda
|